Wat voor stress kunnen studenten hebben?

Wist je dat stress de nummer 1 factor van studievertraging is? Er zijn verschillende soorten stress bij studenten. Werkstress, relatiestress, dagelijkse irritaties, vakantiestress, posttraumatische stress en noem maar op.

Al deze soorten stress zorgen ervoor dat studenten achterstanden oplopen. De afgelopen jaren zijn de studievertragingen erg toegenomen. Gemiddeld heeft een student nu zo’n 13,4 maanden studievertraging. Wil je meer weten over stress en eventuele oplossingen? Klik hier.

Slapeloosheid

Door de stress die studenten opdoen tijdens het studentenleven kan ook vaak slapeloosheid ontstaan. Studenten die minder dan 6 uur slaap per dag hebben, hebben meer kans op depressiviteit en dus studievertraging. Wil je meer lezen over slapeloosheid bij studenten? Klik hier.

Stressreductie

Er zijn een paar methodes hoe je stress kan verminderen. Doe iedere dag een paar mindfulness oefeningen, je komt dan even uit je dagelijkse sleur die stress kan veroorzaken.
Maar ook bijvoorbeeld meditatie, beweging en timemanagement kunnen ervoor zorgen dat je minder stress ervaart. Neem nog even een kijkje op de infographic hieronder voor extra informatie

 

 

 

Sporten en brood eten is de perfecte match

Er zijn verschillende soorten personen voordat ze gaan sporten: de persoon die een half uur tot een uur van tevoren gaat eten, de persoon die zich volpropt met eten, de persoon die verschillende manieren uitprobeert en de persoon die helemaal niks eet. Maar welke persoon moet je tijdens het sporten zijn?

Misschien hebben je ouders je ooit verteld dat je als je hebt gegeten eerst 30 minuten het eten moet laten zakken voordat je gaat zwemmen.
Zo is het ook niet goed als je wat hebt gegeten, direct gaat sporten. Je spieren willen graag zuurstofrijk bloed.

Je kunt ongeveer twee tot drie uur voordat je gaat sporten een goede maaltijd nemen. Bijvoorbeeld een volkorenbrood met halvarine en notenpasta. Ook kun je een krentenbol of mueslibol nemen, omdat het snelle suikers en complexe koolhydraten bevat. En een halve liter water drinken.

Als je langer dan een uur sport, is het wel belangrijk om te blijven drinken.

Brood eten

Brood is namelijk goed voordat je gaat sporten. Het bevat de nodige koolhydraten en eiwitten. Het geeft je energie en de eiwitten zijn goed voor (het herstel van) de spieren. Dus je kan op een dag vier tot acht bruin- of volkoren boterham eten.

Sportreep of een sportgel, dat gebruiken veel sporters. Maar als je wilt afvallen kun je dat beter niet doen, want je krijgt te veel calorieën binnen waardoor je aankomt.

Dus je kunt best wel wat eten en drinken voor en/of tijdens het sporten, als het maar met mate is!

Functies van water en gezondheidsvoordelen

Water, iedereen kent het wel het is onmisbaar voor de mensheid. Wanneer je je waterbalans op peil houdt blijven je lichaamsfuncties optimaal. Maar wat zijn de verdere gezondheidsvoordelen die water met zich mee brengt? En wat voor functie heeft water nog meer in de wereld?

Functies van water

Water heeft veel verschillende soorten functies, denk maar is aan Landbouw, visserij, recreatie, scheepvaart & nog veel meer. Water is de belangrijkste stof op aarde. Zonder water, is er geen leven op de aarde mogelijk, er wordt soms ook wel gezegd waar water is, is leven. Maar hoe lang is er nog genoeg water in de wereld? Lees het hier!

Gezondheidsvoordelen van water

Water is super gezond voor je en neemt veel gezondheidsvoordelen met zich mee. Wist je dat water je productiviteit verhoogt? Wanneer je dorst hebt, sturen je hersenen een boodschap naar je lichaam. Zodra je water dringt bevrijd je als het ware je lichaam van die boodschap. Hiermee verbeter je direct het vermogen om beter te denken, te functioneren en te presteren. Wil je meer weten over de gezondheidsfuncties van water? Klik hier!

Watersamenstelling van het menselijk lichaam

Water is het hoofdbestanddeel van het menselijk lichaam, het percentage schommelt ‘slechts’ rond de 55 a 60 procent. Niet rond de 80% zoals heel veel mensen zeggen. Het grootste deel van dat water bevindt zich in de cellen. Een cel is eigenlijk een zakje water met daarin verschillende structuren. Niet alle organen zijn overigens waterrijk: De longen bestaan bijvoorbeeld voor 83 procent uit water, De huid voor 80% en de hersenen voor 85%. Botten en tanden bevatten tussen de 10 & 20%. Zie de infographic hieronder voor meer informatie!

 

Lichaamswater infographic